Terence, Vloot

Wat is de job?
“Ik zorg ervoor dat alle technische installaties aan boord operationeel blijven en de schepen dus blijven varen”, legt hij helder uit. Hiermee staat hij (samen met zijn collega’s van de technische dienst en de ingenieurs) in voor het technisch onderhoud van de vaartuigen van de Vlaamse overheidsrederij VLOOT in Antwerpen. Dat gaat van boeienleggers (die boeien legt op de Schelde), hydrografische schepen (om kaarten te maken), veerboten tot patrouillevaartuigen voor douane en politie.
Terence, die 4,5 jaar aan de slag is bij de Vlaamse overheid na zijn studies maritiem onderwijs, heeft zijn job niet ver moeten zoeken. “Mijn vader deed iets gelijkaardigs. Bovendien werk ik graag met mijn handen en ben ik gefascineerd door het concept van zo’n schip. Het weegt tonnen, maar kan tegelijk ook probleemloos blijven drijven.”
Wat maakt je job uniek?
“Een job met schepen is voor mij sowieso al uniek. Maar het voordeel van deze job is dat je je werk kan combineren met een regelmatig gezinsleven. Dat is niet evident in deze sector. Ik heb een korte tijd in offshore gewerkt en daar ben je zes weken aan één stuk weg op het water, en daarna zes weken thuis. In mijn huidige job is dat één dag en één nacht van 12 uur en vervolgens drie dagen thuis. Voor mij ideaal.”
Collega's aan het woord
- Sofie: Projectingenieur bij Havens en Districten Schelde
- Tim en Annelies: studie-ingenieur bij Expertise Beton en Staal
- Terence: motorist bij VLOOT, Agentschap Maritieme Dienstverlening & Kust
- Kris: Tunnelorganisatie Vlaanderen
- Griet en Leen: burgerlijk ingenieur bouwkunde bij Geotechniek
- Werfleider Willem neemt je mee
- Studie-ingenieur bij AWV Veerle neemt je mee
- Justine over het traineeprogramma van AWV
- Werfcontroleur Bart neemt je mee op pad
- Werfcontroleur Rejane over rotondes en de liefde voor de job
- Projectingenieur Karim
- Districtchef Simon